Představte si, že potřebujete operaci srdce nebo výměnu kyčelního kloubu…Vsadili byste na prvního nejdostupnějšího a neprověřeného lékaře, nebo byste se snažili najít toho nejlepšího specialistu v oboru? Zubům občas nevěnujeme tolik pozornosti, i ony si ale takovou péči zaslouží. I tady jde totiž nejen o váš vzhled a pocit, ale hlavně vaše celkové zdraví. Jenže zubařů je v Čechách stále nedostatek, a tak se často pacienti uchylují k nejrychlejší a nejsnadnější pomoci od bolesti. Jak tedy poznat rozdíl a najít si stomatologa tzv. navždy? Dáme vám pár tipů.
Stejně jako všechny obory medicíny, i stomatologie jde stále kupředu, a tak se pravidelně objevují nové možnosti, metody a technologie. Neříkáme, že je třeba, aby to u vašeho zubaře vypadlo jako ve vesmírné raketě – tyhle věci nemají být na efekt. To, že má zubař přehled a umí používat novinky v oboru, je ale rozhodně dobré znamení. „Svědčí o tom, že lékaře jeho práce baví a snaží se být v praxi stále na špici,“ vysvětluje MUDr. Alex Bilous, implantolog kliniky Mediestetik, který provádí i nejmodernější formu tohoto zákroku, počítačově navigovanou implantologii.
A pak jsou tu i další signály vypovídající o dobrém zubaři…
Sami na to během každodenních aktivit nemyslíme. Dutina ústní je ale jedním z nejnáchylnějších míst pro vstup infekce do těla. A pro zákroky v této oblasti to platí zejména. Stomatolog by tedy měl VŽDY používat rukavice a měnit je, pokud během zákroku sahá na jiné předměty, jako je například počítač. A o celkové hygieně ordinace, včetně pořádku mezi používaným nástroji, už se pak ani nemusíme zmiňovat. To je nezbytný základ.
Tenhle bod by se dal shrnout do jediné věty: Správný zubař vždy přemýšlí, co a jak udělat, a nepřemýšlí o tom, co nejde. Celková zkušenost pacienta má ale hned několik složek, a proto se jim podíváme společně na zoubek. Podle Dr. Bilouse by zkušený stomatolog měl:
1. Umět naslouchat
Odbornost a zručnost jsou jedna věc. Zubař by se ale neměl pustit do ošetření hlava nehlava, nejprve by měl vyslechnout pacienta ohledně jeho pocitů a třeba i obav.
2. Vysvětlovat
Pacient stomatologii nestudoval, a proto očekává, že to bude lékař, který ho poučí o veškerých možnostech léčby, správných návycích péče o zuby i o zdraví v dutině ústní obecně. Tenhle přístup potřebují nejen ostřílení pacienti, ale hlavně strašpytlové. Právě ti mohou díky edukaci získat postupně jistotu a důvěru ve stomatologické ošetření.
3. Snažit se vás poznat
To, že se u zubaře necítíte jen jako další „složka“ v kartotéce, je velmi důležité nejen pro váš pocit, ale i pro ošetření samotné. „Čím lépe vás váš stomatolog zná a ví o vaší předchozí stomatologické léčbě, tím lépe se může sám rozhodovat o aktuální péči,“ zmiňuje na základě vlastní zkušenosti a praxe Dr. Bilous.
4. Budovat dlouhodobý vztah lékař-pacient
Cítíte se během ošetření jako jednorázový pacient na pohotovosti? Pak je na čase hledat jinou péči o vaše zuby. Správný stomatolog a jeho personál by měli být vždy o krok napřed – myslet na organizaci navazující péče, usnadnit vám plánování pravidelných prohlídek apod. Ve zkratce – měli byste mít pocit, že v ordinaci se o vás ví a snaží se vám co nejlépe pomoci.
5. Zajímat se
Máte za sebou náročný a dlouhý zákrok a teď už dolů z křesla a starejte se sami? Další varovný signál je tady. Správný stomatolog by vás totiž měl informovat o následných krocích včetně toho, kdy a jak se ozvat a dostavit se, pokud dojde ke komplikacím. V první řadě by měl ale navrhnout, kdy se uvidíte, aby mohl sám na vlastní oči zkontrolovat situaci.
Zůstali jste u zubního lékaře, ke kterému jste se dostali v momentě největší krize? Nejste si jistí tím, že právě tady je o vás postaráno nejlépe? Mějte oči na stopkách a zvažte, jak se u lékaře celkově cítíte. Ano, zubařů je pořád spíš méně. Kvalitní péče ale rozhodně existuje, jen je třeba ji najít. Dr. Bilous radí začít od průzkumu mezi rodinou a známými a dát na jejich doporučení.
Stomatologický tým kliniky Mediestetik můžete vyzkoušet hned. Právě teď nabíráme nové pacienty a vstupní prohlídku tak nabízíme za akční cenu 1 500 Kč.
Tak zakotvěte na správném místě. Objednejte se na +420 242 242 242 nebo info@mediest.cz